AKU GURU YANG MEMPUNYAI GURU

 AKU GURU YANG MEMPUNYAI GURU


Kini aku pun seperti mereka

mengajar dan mendidik 

menegur dan menasihati

menghukum dan memuji

berdoa dan mengharap

sebuah kejayaan anak didik

dunia dan akhirat. 


Lautan kesyukuran seluas selat

Dipertemukan insan yang hebat

Didikannya yang kejap melekat

Dalam diri ini menjadi kuat

Menyusul jalan mengejar berkat


Sebanyak gugusan bintang yang terbentang

Tidak terhitung untuk dilafazkan ucapan

Rasa berterima kasih dan sayang

Buat guru-guruku yang terhormat

Budi yang tidak akan terbalas

Jasamu menggunung menerjah awan

Tak terkejar walau zaman berganti zaman


Kisah terlakar dari Pulai Chondong

Maahad Tahfiz Al-Qur'an Wal Qiraat

di sinilah permulaan sebuah perjalanan

dulu aku murid sekarang aku guru


Bersama Ustaz Naza 

Aku mula mengenal hafazan ayat 

Dari Yaasin sampai An-Nisa’

Kaedah tujuh muka surat

Hafazanku tak pernah tersesat

Sesekali tersasar kerana maksiat


Mudir Sor guruku yang peramah

Ramahnya terkadang ada marah

Berhujah bernas tatkala mengarah

Bicaranya lunak terserlah imamah


Ustaz Suhaimi guruku yang tegas

Ilmu fiqah dan tafsirnya yang luas

Hujahnya berdalil, isinya berkias

Mencedok ilmunya aku rasa puas


Al-kalamu huwallafzu al-murakkabu

Al-jurumiah kitab kecil ilmu nahu

Diperkenalkan oleh ustaz yang merdu

Ustaz Shamsuri bacaannya berlagu

Nahunya hebat hafazannya laju


Disambung nahu oleh guru yang baharu

Ustaz Nasir yang tinggi ilmu

Maka mengenallah kalimah itu

Rofo’ nasab dan juga kasrah

Dhommah fathah dan majrur

Fathatan muqaddaratan manqus dan maqsur


Tidak mampu untuk melakar semua kisah

Jasa dan pengorbanan tiada terhingga

Hanya Tuhan yang membalas segala

Ke langit tinggi tangan ku tadahkan

Doa dan harapan ku panjatkan

Ya Allah, ampunilah mereka semua

Berkati dan rahmatilah hidup mereka 

Alirkan perjuangan mereka ke dalam jiwaku

Moga aku juga menjadi seperti mereka


Dedikasi buat guru-guruku yang disayangi

Mudir Mansor bin Haji Daud

Ustaz Nazaruddin Jalaluddin

Ustaz Wan Shahmsuri bin Abdul Ghani

Ustaz Suhaimi bin Sulaiman

Ustaz Nik Yusri bin Nik Musa

Ustaz Othman bin Lah

Ustaz Silmi bin Omar

Ustaz Razak

Arwah Ustaz Zain

Ustaz Nasir bin Hasbullah Abu Rifaa

Ustaz Wan Nazari

Ustaz Zailan 

Dan semua guru-guruku

yang tidak tercatat di sini


 


Ajey Abu Ali

Ampang

15 mei 2016

11.30 pm

Comments